Kisah 30 Tahun Dulu: Sebab Gadis Terlanjur

10.7.10
Alhamdulillah, semalam dah lepas dah hari Jumaat, penghulu sekalian hari. Hari ini, hari Sabtu 10 Julai 2010 bersamaan dengan 27 Rejab. Dimana hari ini dalam sejarah, hari Nabi Muhammad SAW telah naik ke langit untuk menerima Syariat Solat yang amat penting ini yang mana dinamakan Israk Mikraj ini.
(Alhamdulillah, yesterday Jumaat already past, leader to all of the days. Today, Saturday 10th of July 2010, 27 rejab. Where today is in history, Nabi Muhammad SAW had taken to the sky to received Syariat Solat which is very important which is named Israk Mikraj)

 Rajah: Salah siapa bila anak gadis kita tidak pandai menjaga maruah diri?


Tapi saya bukan nak sentuh soal Israk Mikraj, sbb ramai dah tahu kan kisah ni. Saban tahun kita menyebutnya tiap kali datang hari ini. Cuma sempena dengan hari yang penuh dengan sejarah ni, saya nak berkongsi sedikit pandangan yang mana kita boleh amik untuk muhasabah diri kita.
(But I does not want to talk about Israk Mikraj, because many people already know about it. Every year we will hear about this story when this day arrive. But, taken the history of this day, I want to share to you a little opinion that we can take to Muhasabah ourselves.)

Semalam tengah hari, waktu Solat Jumaat, Kutbahnya berkisarkan masalah sosial dikalangan golongan muda. Keluarlah dengan segala statistik jenayah dikalangan remaja melayu islam yang makin membimbangkan. Adalah Khatib bangkit antara faktor yang membawa kepada masalah ini. Antaranya:
(Yesterday afternoon, during Solat Jumaat, the kutbah was about social problem amongst the teenagers. So, lots of criminal statistics by young group had been mentioned during this Kutbah. There are several factor that the Khatib mentioned which are:)
  • Didikan Ibubapa yang tak betul (Wrongly educate by parents)
  • Pengaruh Rakan-Rakan (Bad Friends influent)
  • Environment yang tak elok (Bad environment)
  • Hiburan TV yang tak terkawal (Uncontrolled TV entertaiment)
  • Kurangnya ilmu agama (Less Religion knowledge)
Lepas tu, lepas Magrib semalam, ada sikit tazkirah kat surau kat rumah saya ni. Saja saya join dengar tazkirah dari imam surau, Tuan Haji Musthapa. Tazkirahnya berkisarkan faktor pertama diatas. Imam ini memfokuskan kepada masalah anak luar nikah yang melampau dahsyat dah sekarang di Malaysia ni.
(After that, after Magrib yesterday, there is little tazkirah at surau nearby my house. I just join to hear it from imam surau, Tuan Haji Musthapa. The tazkirah titled about the first factor above. The imam was focusing on the problem of child born out of weblock which is in serious stages in Malaysia)

Kata imam, mengambil contoh Eksiden Kereta. Bila eksiden berlaku, nampaklah kereta remuk, mayat bergelimpangan di atas jalan raya. Tapi, adakah eksiden itu berlaku di situ? Jawapannya tak, eksiden tu mungkin berlaku 200 meter sebelum tempat tu.
(The imam said, taking Car Accident as example. When an accident happen, we will see crash car, died bodies on the road. But, is it the accident occurs there? The answer is NOT, the accident might be occurred 200 meter before the place.)
Samalah dengan kes anak luar nikah ni. Bila si gadis ini terlanjur, mengandung, melahirkan anak. Memanglah si gadis pun salah. Tapi siapa yang paling perlu disalahkan? Jawapannya Ibubapa gadis ni, atok & nenek kepada bayi luar nikah ni. Kata imam tu lagi, kita hari ini dah banyak tinggalkan Sunnah Rasulullah. Sebab tu jadi macam ni.
(Same with the case of child born out of wedlock. When the girl having sex, get pregnant. For sure the girl is wrong. But who are need to blame more? The answer is the parents. The grandparent to the born out of wedlock baby. The imam added, this is because of we are leaving to many Sunnah Rasulullah nowadays.) 

Ok, kenapa saya kata Ibu Ayah yang patut lebih disalahkan? Sbb mereka telah menghasilkan benih iaitu di anak gadis yang kotor, yang tiada pegangan agama. Hal ini bukan sahaja didikan semasa anak gadis ini membesar, tetapi sejak hari pertama anak gadis ini hendak dijadikan Allah dimuka bumi ini.
(Oh, why I say the Parents need to be blame? Because they had produce a bad seed. This is not just about our teaching toward that girl, but it is about the way we seed this girl into this Allah Earth.)

Imam tu kata, walaupun Mak Ayah ni tadi menghasilkan benih yang halal, iaitu melalui perkahwinan, namun adakah caranya betul?? Adakah sewaktu kita hendak menyentuh isteri kita di malam pertama, niatnya betul? Adakah mengikut sunnah Rasulullah? Ini bukan pakai bab ni sahaja, namun semua perkara.
(The imam said, even the parents had produce the girl seed in Halal way, which is through marriage, however is it the way is right? Is it when we touch our wife in the first night, the attention is right? Is it we follow the Sunnah Rasulullah? This is not for this matter, but all matters.) 

Tahukah kita Rasulullah mengamalkan doa pada setiap perbuatan yang dilakukan. Adanya doa keluar rumah, doa masuk rumah, doa tidur, doa bangun tidur. Ini termasuklah doa untuk menyetubuhi isteri kita. Bagaimana kita mahu mengharapkan benih yang elok tika diwaktu kita menghasilkan benih itu, sedikitpun kita tak berdoa kepada Allah?
(Do we know that Rasulullah practiced Do's in everything that he did?There are Doa for leaving home, entering home, Doa for sleeping, wake up from sleep. This is include Doa for making sex. How we want to expect a good seed if at the time we produce this seed, we never asking to Allah?)

Jadi, sebenarnya masalah sosial hari ini, penyebabnya telah berlaku 20-30 tahun dahulu dimana Umat Islam dah tak ikut sunnah nabi. Kepada kawan-kawan yang dah berumah tangga, jagalah rumah tangga anda agar berlandaskan Ajaran Islam, perbanyakkan ilmu agama agar kita dapat memimpin keluarga ke arah kebenaran.
(So, actually the social problem today, the factor is already occurred 20-30 years back. The Muslim are not following Sunnah anymore. To all my friends who already married, take care of your marriage so that they are obeying Islam.)

Bagaimana kita mahu memberi dakwah kepada Orang Bukan Islam andainya Umat Islam kita sendiri masih bernanah. Bagaimana kita mahu berdakwah kepada Orang Bukan Islam seperti Nabi saw berdakwah dimana Nabi pernah bersabda kepada orang kafir, "Ikutlah Caraku" sedangkan, cara kita hari ini pun langsung tidak berlandaskan sunnah Rasulullah?
(How we want to dakwah to Non-Muslim if our Muslim still bad? How we want to said to Non Muslim the way Rasulullah said to Kafir during his day if we ourselves never follow Sunnah Rasul?)

Rasulullah saw bersabda kepada Kafir," Ikutlah Caraku!" Layakkah kita mengucapkan perkataan ini pada Orang Bukan Islam pada hari ini????

Tambah imam tu lagi, kita sebenarnya tak perlu berdakwah mulut ke mulut kepada orang kafir untuk menarik minat mereka. Apa yang penting umat Islam hari ini perlu menjaga 3 perkara ini. Iaitu:
(The imam added, we are actually does not need mouth to mouth dakwah to the non muslim. What is important is the Muslim today need to take care of these 3 things which are:)
  • Akhlak - Perhubungan kita dengan orang lain. Hendaknya kita mengikut cara Nabi, ini tak pantang orang lain melakukan kesalahan kepada kita, sikit sajapun. Haram nak dimaafkan, malah kita tengking-tengking mereka lagi adalah. Lebih-lebih lagi kalau mereka bukan Islam dan Melayu.
  • Muamalat - Bagaiman kita menguruskan kewangan. Kalau dah orang Islam pun berjudi, terima riba, bagaimana orang bukan Islam mahu mengikut cara kita?
  • Muhasyarat - Yang ni saya tak berapa jelas. Boleh rujuk di Kitab Agama.
Bila 3 perkara ini telah dijaga, secara automatik, urusan dakwah akan menjadi mudah bagi kita. Sebagai permulaan imam tu menyuruh kita menghidupkan satu sunnah yang begitu mudah dilaksanakan tetapi sudah lama kita tinggalkan iaitu amalan memberi salam sesama manusia. Mulakanlah dengan ini. Sesungguhnya, bila kita memberi salam yang bersalaman, dosa-dosa kecil kita akan berguguran di muka bumi bersama dengan salaman itu. Subhanallah!! Pemurahnya Allah!!
(When these 3 things have been taking care, then automatically, the dakwah matter is easy to us. As starting, the imam told us to make this very easy sunnah which is to give salam(greet) amongst Muslim. Start it today. When we give salam to others, all small sins are fallen onto ground. )

Mulakanlah disitu, beri saja salam kepada sesiapa yang kita tembung. Tak kering air liur pun kalau kita beri salam. Sempena berkat Israk Mikraj dan Ramadhan yang hampir tiba ini, buatlah satu perubahan yang besar untuk Agama Islam. 

Tak payah lah nak tiru cara hidup orang lain, tak betul pun. Tirulah cara hidup Rasulullah. Ini tak, org lain nak pergi melancong, kita pun nak pergi melancong. Org lain nak makan di restoran mahal, kita pun nak sama. Org lain ada kereta mewah, kita pun nak kereta mewah. Org lain sibuk kerja keras nak naik pangkat, kita pun sibuk kerja keras nak naik pangkat. Kalau menyumbang kepada Agama takpa, ini 100% untuk diri sendiri. Tak kemana pun kalau jadi kaya tu pun..

Akhir kata, ni saya sampaikan Doa sebelum Malam Pertama bersama Isteri yang Imam tu sampaikan. Bawak-bawak la amal doa ini. Moga menghasilkan zuriat yang baik dari kalangan Hafiz dan Hafizah.
(Last but not least, I deliver this Doa for the first night that the Imam delivered to me. take this doa to our life. May us will produced a good seed from the group of Hafiz and Hafizah)

Sebelum melepaskan pakaian dan memulakan persetubuhan, bacalah Bismillah ini:
(Before start)
 Apabila ingin mencampuri isteri kita, bacalah doa ini:
(Before mixing with wife)

Wallahualam. ~Haniff Izhar

(Sorry, for my broken english.. =))

Sumber Doa: http://18onlyblog.net, http://belibuy.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan