Blog Inggeris Lagi Femes Dari Blog Malay!!

8.7.10
 (English Blog more famous than Malay Blog!!)


Seperti yang telah saya nyatakan dalam post saya sebelum ini. Sekarang ni saya memang tak buat apa-apa, jadi sambil menunggu dapat kerja ni, kerja saya meneroka internet ni sebaik mungkin. Baru-baru ni saya ada membeli buku Panduan SEO hasil penulisan Inspirasi Group. Buku ini berkisarkan bagaimana kita nak buat website kita jadi top 10 kat Google. 
 (Like I said in my post before this, right now, I really do nothing. So, beside waiting for a job, my job now is searching for useful information in this internet. Recently, I had but an ebook titled Panduan SEO written by Inspiration Group. This book talked about how we want to make our website top 10 in Google.)



Tapi saya taknak cerita isi buku ni, apa yang saya nak kongsi, satu pemerhatian saya tentang trend orang yang suka baca blog ni. Salah satunya, blog kita ni akan lebih mendapat perhatian dalam Search Engine jika menggunakan Bahasa Inggeris. Oleh itu, hari ini, saya akan membuat satu pembaharuan ke atas blog peribadi Greatanep saya ni. Dimana Insya Allah semua post akan dwi-bahasa. 
 (But I dont want to talk about the book contents, what I want to share is about one of my observation about the trend of people who like to read blog. One of it is our blog will get more attention in Search Engine if we use English. So, today, I will make one new changing in this blog Greatanep, where Insya Allah all the post will be in bi-language.)


.
Namun masalah blog dwi bahasa ni, post akan jadi panjang. Jadi mungkin ada pengurangan panjang post yang saya akan tulis lepas-lepas ni ya. Kenapa saya kata blog kita kan jadi lebih femes kalau guna Inggeris ni? Sbbnya ialah:
 (But the problem with a bi-language, the post will be too long. So, maybe there are shorten in my post after this ya. Ok, why I said that our blog will be more famous if it is in english? The reasons are: )
  • Crawler Google to Orang Putih. Jadi susah dia nak faham Bahasa Melayu. (The Google Crawler is an Englishman. So, they dont understand Malay.)
  • Lebih ramai pembaca yang tahu membaca Bahasa Inggeris di dunia ni. Dgn erti kata lain, target market besar.(Lots more people understand English than Malay in this world. In other word, bigger target market.)
  • Rakyat Malaysia yang reti Bahasa Melayu, tak suka baca blog. Diorang lagi suka download movie & tengok movie.(Malaysian who can read Malay, dont like to read blog. They like to download and watch movie more)
  • Orang putih suka baca blog bila ada masa lapang, sbb depa ni rajin cari maklumat baru untuk tambahkan pengetahuan. (White man like to read blog in free time. Because they like to search for information to gain knowledge.)
Betul ni, inilah kajian yang telah saya buat, dan inilah alasan yang boleh saya simpulkan. Ini berikutan salah satu website yang saya bila dalam Bahasa Inggeris lebih mendapat sambutan dari Blog-blog B.Melayu saya ni. Lagipun, korang boleh improve english korang bila korang selalu guna B-Inggeris. =) ~ Haniff Izhar
(This is RIGHT! This is my research, and this is why I conclude this way. This followed by one of my website in English get more visitor that all my Blogs in Malay. Beside, you all can improve your site when you always use English. =) ~ Haniff Izhar)

(Image Resource: http://researchers.in.th)

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan